Tagi

, , , , , , , , ,

Kilka lat temu prezes Pontiac Division of GM otrzymał ten wprawiający w zakłopotanie list ze skargą:
Wiem, że już drugi raz piszą do Pana i nie dziwią się, że nie dostałem od Pana odpowiedzi. Jednakże, faktem jest, że tradycją mojej rodziny jest jedzenie lodów każdego wieczora po kolacji. Nie jemy tego samego smaku co wieczór, po prostu głosujemy po kolacji, a potem ja jadę do lodziarni i kupują wybrane przez moją rodziną lody. Ponadto, faktem jest również, że kiedykolwiek jadą i kupują waniliowe lody, mój samochód nigdy nie chce zapalić kiedy wracam z nimi z lodziarni. Jednakże, kiedy kupuję każdy inny smak oprócz waniliowego, mój samochód zapala bez problemu. Co jest takiego w lodach waniliowych, że powstrzymują mój samochód przed ruszeniem?
Prezes Pontiaca podszedł, co zrozumiałe, sceptycznie do tego listu, ale wysłał inżyniera mechanika, aby sprawdził tę historię. Mechanik, który nie miał żadnego doświadczenia w kojarzeniu lodów waniliowych z mechaniką, nie wiedział czego ma się spodziewać. Niemniej jednak umówił się z autorem listu, że tego wieczora zje kolację razem z jego rodziną.
Zjedli kolację, a po kolacji rodzina zagłosowała na lody waniliowe. Mechanik razem z mężczyzną pojechali do lodziarni, kupili lody waniliowe, a kiedy wrócili do samochodu i chcieli jechać z powrotem do domu, ten nie zapalił!
Następnego wieczora rodzina wybrała lody czekoladowe, a samochód zapalił bez żadnych zastrzeżeń. Trzeciego wieczora wybrali lody truskawkowe i samochód znowu zapalił. Czwartego wieczora zagłosowali na lody waniliowe i, jak zwykle, samochód odmówił posłuszeństwa gdy mężczyzna wrócił z lodami ze sklepu.
Mechanik był racjonalnie myślącą osobą, więc zaczął skrupulatnie notować wszystko, co mogło mieć z tym jakikolwiek związek: od rodzaju kupionego paliwa do pogody. Po kilku dniach odkrył oczywisty związek. Mechanik zauważył, że mężczyzna spędza więcej czasu w lodziarni zamawiając wszystkie inne smaki niż waniliowy.
Powód był prosty: Wanilia była najpopularniejszym smakiem i właściciel lodziarni otworzył osobne okienko z lodami waniliowymi. W konsekwencji, klienci, którzy zamawiali lody waniliowe mogli szybciej wejść i wyjść ze sklepu, niż klienci, którzy zamawiali mniej popularne smaki.
Przyczyna i efekt nie zawsze są oczywiste
Po dalszym śledztwie, mechanik odkrył, że problem z samochodem tkwił w świecach, które zalewały się benzyną i potrzeba im było paru minut na wyschnięcie. Kiedy mężczyzna spędzał więcej czasu na kupowaniu innych smaków niż waniliowy, pozwalało to świecom wyschnąć. Kiedy kupował lody waniliowe, wracał szybciej do samochodu i świece wciąż jeszcze były zalane benzyną i w rezultacie samochód nie chciał zapalić. Mechaniczny problem samochodu tkwił w świecach, a nie w lodach waniliowych.

Nasza ocena życia może być tak samo mylna, jak i ocena mężczyzny, który myślał, że kupno lodów waniliowych powoduje to, że jego samochód nie chce zapalać.
Jeżeli jesteśmy niedbali i pochopni w analizowaniu problemów w naszym życiu, wtedy możemy traktować SYMPTOMY jak mury, zamiast szukać PRZYCZYNY, która jest rzeczywistym murem.

Charles C. Lever – Jeżeli nie możesz pokonać muru, zbuduj drzwi

Powiązane posty

Porażka jest matką sukcesu
Fałszywi przyjaciele na drodze do sukcesu
Odzyskać wiarę w siebie
Sukces – sprawdź czy masz szansę go osiągnąć.
Geneza geniusza
Jak oduczyć sie sabotować własne marzenia?

Reklamy